Àrea de Presidència Direcció de Serveis de Suport a la Coordinació General Codi de conducta dels càrrecs electes i del personal directiu professional de la Diputació de Barcelona Març 2018 Àrea de Presidència Direcció de Serveis de Suport a la Coordinació General Codi de Conducta dels càrrecs electes i del personal directiu professional de la Diputació de Barcelona Índex 1. Introducció....................................................................................................................... 2 2. Objecte............................................................................................................................ 3 3. Àmbit subjectiu................................................................................................................ 3 4. Principis ètics i de bon govern........................................................................................ 4 5. Normes de conducta ...................................................................................................... 4 6. Mecanisme d’adhesió..................................................................................................... 6 7. Mecanisme de control intern........................................................................................... 6 8. Règim sancionador......................................................................................................... 6 9. Aprovació, vigència i revisió del codi.............................................................................. 7 ANNEX. Document d’adhesió................................................................................................ 7 1. Introducció La Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern estableix que els ens locals han d’elaborar un codi de conducta de llurs alts càrrecs que concreti i desenvolupi els principis d’actuació establerts en aquesta llei i en la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, n’estableixi altres d’addicionals, si escau, i determini les conseqüències d’incomplir-los. Aquest Codi dona compliment al mandat previst en l’article 55.3 de l’esmentada Llei i s’emmarca en les previsions de desplegament del Codi de bon govern i qualitat institucional de la Diputació de Barcelona, aprovat mitjançant Acord del Ple de la corporació de 30 de març de 2017. Aquest Codi és un marc autoregulador que mitjançant l’adhesió prevista a l’apartat 6 obliga a la seva observança tots els càrrecs representatius i personal directiu de la Diputació de Barcelona i les entitats del seu sector públic que hi depenen íntegrament. L’adhesió esmentada comporta el deure i obligació de respectar plenament en l'exercici dels càrrecs públics representatius i de les funcions executives o directives, així com, si escau, en aquelles activitats privades que puguin tenir impacte públic, els valors, principis i normes de conducta i d'actuació recollits en el Codi de bon govern i qualitat institucional i en aquest Codi; tot això sens perjudici de les prescripcions que en aquesta matèria estableix la legislació vigent. Els valors, principis i normes continguts en el present Codi hauran de ser adequats a l’evolució institucional de la Diputació de Barcelona i a la realitat social en la que s’insereix. Àrea de Presidència Direcció de Serveis de Suport a la Coordinació General En aquest sentit, el Codi es configura com un instrument viu que, d'acord amb les propostes que es realitzin, podrà ser modificat periòdicament pels òrgans competents per a la seva aprovació. La finalitat principal del Codi és prevenir i impedir l’aparició o reproducció de conductes no ajustades als valors i principis ètics i a les normes de conducta que estableix, a l'efecte de millorar la infraestructura ètica de la Diputació de Barcelona i aconseguir així un reforçament de la confiança ciutadana en aquesta institució i el nivell de govern que representa. 2. Objecte Aquest codi té tres objectius fonamentals: *?Determinar i desplegar els principis de bon govern que han de servir per fomentar una millor actuació de la corporació. *?Establir els principis ètics que han de guiar l’actuació dels electes i del personal directiu professional de la Diputació de Barcelona i les normes de conducta que se’n deriven, així com els instruments de seguiment i control del seu compliment. *?Consolidar un model corporatiu de govern obert que reforci la confiança de la ciutadania en la institució en base a una actuació proactiva en matèria de transparència. 3. Àmbit subjectiu i d’aplicació El present codi és aplicable a: *?Els membres de la corporació, en la seva condició de representants electes, amb independència de la seva integració o no en els òrgans de govern. *?Els titulars o membres dels òrgans de govern dels organismes autònoms, entitats públiques empresarials i de les societats mercantils de capital íntegrament de la Diputació de Barcelona *?Els titulars dels llocs de treball del personal directiu professional de la Diputació de Barcelona i dels seus ens instrumentals, que figurin amb aquest caràcter en la respectiva relació de llocs de treball. Aquest Codi és d’aplicació en l’àmbit dels organismes autònoms, de les entitats públiques empresarials i de les societats mercantils de capital íntegrament de la Diputació de Barcelona sens perjudici de l’adequació que realitzin de les seves prescripcions al seu context institucional i de servei públic. Àrea de Presidència Direcció de Serveis de Suport a la Coordinació General 4. Principis ètics i de bon govern Les persones subjectes a l’àmbit d’aplicació d’aquest codi han d’actuar, en l’exercici de les seves funcions, d’acord amb els valors i principis de bon govern definits a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i al Codi de bon govern i qualitat institucional de la Diputació de Barcelona. 5. Normes de conducta Compromisos generals *?Actuar d’acord amb les regles de conducta establertes a l’article 55 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. *?Exercir les seves funcions amb plena alineació amb l’assoliment dels compromisos corporatius establerts al Codi de bon govern i qualitat institucional, en relació amb: * el bon govern de la corporació * la relació amb els empleats * la prestació de serveis als ens locals i a la ciutadania * les relacions amb tercers *?Formular, a l’inici del mandat i/o del nomenament, la declaració de béns i drets patrimonials i de les activitats que es desenvolupen en el moment del nomenament davant el Registre d’Interessos i el Registre Especial de Béns Patrimonials de la Diputació de Barcelona, creats per Acord del Ple de la corporació en data 1 de juliol de 2010 (AP 161/10), en aplicació de l’article 75.7 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local. Aquesta declaració es publica al Portal de transparència i s’ha d’actualitzar en qualsevol moment del mandat sempre que variïn les circumstàncies o els fets, així com a la finalització o cessament del mandat. Aquest compromís s’entén sens perjudici del compliment de les obligacions establertes en matèria d’incompatibilitats. *?Proporcionar tota la informació derivada de les actuacions en l’exercici de les seves funcions i competències, mantenint únicament el secret o la reserva en els casos en què la Llei exigeixi la confidencialitat o en els que puguin resultar afectats els drets a l’honor, la intimitat personal i familiar i la pròpia imatge reconeguts en l’article 18.1 de la Constitució espanyola, o els drets o interessos de terceres persones, d’acord amb la normativa d’aplicació. *?Mantenir la confidencialitat i reserva respecte de la informació obtinguda per raó del càrrec, que sols podrà ser utilitzada en el seu exercici, sens perjudici de les obligacions derivades de la normativa de transparència, i, en tot cas, sense obtenir cap avantatge propi ni aliè. Àrea de Presidència Direcció de Serveis de Suport a la Coordinació General *?Gestionar els recursos públics d’acord amb la legalitat pressupostària i les finalitats per a les quals s’han concebut, facilitant la rendició de comptes, i en compliment de l’obligació de respondre de les actuacions pròpies i de les dels òrgans que dirigeixen. *?Informar a la Comissió de Bon Govern, Transparència, Govern Obert i Qualitat Institucional de qualsevol mesura o resolució judicial que l’afecti relacionada, directament o indirecta, amb els valors i principis de bon govern establerts a l’apartat 4 d’aquest Codi. Compromisos específics en relació amb els conflictes d’interessos i grups d’interès Existeix conflicte d’interessos quan concorren interessos públics i privats de tal manera que poden afectar o donar l’aparença que afecten l’actuació independent, objectiva, imparcial i honesta en l’exercici de les funcions i en la presa de decisions públiques. Davant d’aquestes situacions, les persones subjectes a l’àmbit d’aplicació d’aquest codi han de seguir els principis següents: *?Actuar amb independència i sense condicionaments per conflicte d’interessos públics i/o privats, amb objectivitat i imparcialitat, sense prejudicis ni favoritismes. *?Abstenir-se de participar, en congruència amb les disposicions dels articles 23 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i 76 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, en els assumptes que tinguin un interès personal, directe o indirecte, i també d’utilitzar el seu càrrec i/o les prerrogatives institucionals per atorgar-se, a si mateixes i/o a terceres persones, qualsevol tipus de benefici, ni dur a terme cap tipus d’activitat privada que, directament o indirectament, entri en col·lisió amb els interessos públics. *?No acceptar regals, donacions o tractes avantatjosos de cap classe de particulars i d’entitats públiques o privades, que puguin posar en dubte la seva integritat, honestedat o objectivitat en la presa de decisions o en la participació en aquestes, fora d’aquells regals de cortesia que, sense contravenir els usos habituals, socials o protocol·laris, li siguin lliurats per raó del seu càrrec. En altre cas s'hauran de retornar o lliurar a l'òrgan competent per a què siguin incorporats a l’inventari del patrimoni de la corporació. *?No acceptar invitacions per a àpats, ni per assistir a esdeveniments que no estiguin relacionats amb el seu paper institucional. En tot cas, es publicaran al portal de la transparència les assistències a esdeveniments que realitzin en representació de l’entitat, amb especificació del dia i l’objecte de l’acte i l’entitat que lliura la invitació. *?Acceptar només el pagament de viatges, desplaçaments i allotjaments per part d’altres administracions públiques o d’entitats públiques dependents d’aquestes, universitats o entitats sense ànim de lucre, quan hagin d’assistir convidades oficialment per raó del càrrec a una activitat relacionada amb les seves responsabilitats. No han d’acceptar el pagament de viatges, desplaçaments ni allotjaments per part d’una empresa privada ni d’un particular. Àrea de Presidència Direcció de Serveis de Suport a la Coordinació General *?Fer ús de criteris objectius, imparcials i de legalitat en la presa de decisions, especialment en l’execució pressupostària, la concessió d’ajuts i subvencions, la contractació pública i la selecció de personal, i garantir que els processos es desenvolupen d’acord amb els principis de transparència, legalitat, publicitat, imparcialitat i objectivitat, incorporant-hi criteris de sostenibilitat i igualtat de gènere. *?Ajustar les relacions amb els grups d’interès al compliment de les obligacions d’inscripció al Registre de grups d’interès de Catalunya, vetllar pel compliment del codi de conducta que els és aplicable, i incorporar a les seves agendes oficials els contactes que s’estableixin amb aquests grups als efectes de fer públiques, en el portal de la transparència, les entrevistes, reunions o similars que mantinguin amb persones físiques o jurídiques que siguin considerades grups d’interès, d’acord amb el que preveu la Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació i bon govern i la normativa de desplegament. 6. Mecanisme d’adhesió Els electes i el personal directiu professional de la Diputació de Barcelona han de formalitzar l’adhesió al Codi de conducta en el termini d’un mes a comptar des del seu nomenament, o en el termini d’un mes a comptar des de la publicació del present codi, en el cas dels que ja ocupin el càrrec. Els documents d’adhesió s’ajustaran al model de l’Annex, i seran incorporats als expedients personals corresponents. 7. Mecanisme de control intern La Comissió de Bon Govern, Transparència, Govern Obert i Qualitat Institucional és l’òrgan encarregat de vetllar pel compliment del Codi de conducta dels electes i del personal directiu professional. La Secretaria de la Comissió, amb la col·laboració, si s’escau, dels serveis jurídics i de recursos humans de la corporació, proporcionarà el suport tècnic que aquesta necessiti en relació amb el seguiment i l’aplicació del Codi; així com en l’execució de les mesures de difusió i promoció que s’aprovin realitzar. Anualment, s’emetrà un informe de l’activitat de la Comissió de Bon Govern, Transparència, Govern Obert i Qualitat Institucional, que es farà públic a través del Portal de la transparència. 8. Règim sancionador El règim sancionador aplicable en cas d’incompliment de les normes d’aquest codi, és el que s’estableix la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Àrea de Presidència Direcció de Serveis de Suport a la Coordinació General 9. Aprovació, vigència i revisió del codi Aquest codi es aprovat pel Ple de la corporació i es mantindrà vigent mentre no se n’aprovi expressament la seva modificació o derogació. ANNEX. Document d’adhesió Adhesió al Codi de conducta dels electes i del personal directiu professional de la Diputació de Barcelona El/la sotasignat ......................................................, que ocupa el càrrec de/d’........................................................................... en virtut del nomenament mitjançant.......................de data ............. Declaro: Que conec el Codi de conducta dels electes i del personal directiu professional de la Diputació de Barcelona aprovat pel Ple de la corporació, que m’hi adhereixo en la seva totalitat i accepto el compromís de facilitar-ne l’aplicació, i que assumeixo els principis d’actuació en què s’inspira i tots els compromisos que s’hi estableixen. I, perquè consti, ho signo en la data i el lloc que figuren tot seguit. ..............., .....................................